1- اول شکست ، بعد پیشرفت 2- صحبت همانند مدیری موفق 3- اقدام اثربخش هنگام ادغام 4- چگونه از تعدیل کارکنان جلوگیری کنیم ؟|گزیده هایی از مدیریت جهان
گزیدهایی از مدیریت: - اول شکست، بعد پیشرفت - صحبت، همانند مدیری موفق - اقدام اثربخش، هنگام ادغام - چگونه از تعدیل کارکنان جلوگیری کنیم ؟
1 . اول شکست بخورید، بعد پیشرفت کنید
سام والتون مؤسس فروشگاه های زنجیره ای وال مارت از اشتباه کردن یا پذیرفتن اشتباهاتش هرگز هراسی نداشت. وقتی والتون اشتباهی مرتکب می شد، احساس می کرد، صبح روز بعد از آن اشتباه، نکتة تازه ای یاد گرفته است.
توانایی درس گرفتن از اشتباهات گذشته، کیفیتی است که تمامی رهبران موفق آن را دارا هستند. شکست تنها مقدمة پیروزی است. وقتی زمین می خورید، برخیزید و دوباره و با سرعت تلاش کنید.
شعار یک شرکت پیشرفتة تکنولوژیکی چنین است : « استراتژی ما این است، اول شکست بخوریم، بعد با سرعت پیش برویم. »
2 . پیروزی در رقابت، هنگام ادغام
اگر دو رقیب ادغام شوند، بهترین اتفاق برای شرکت شما رخ داده است. البته چنین ادغامی می تواند مشکلات و سوء تفاهم هایی نیز به دنبال داشته باشد. حدود 80 درصد این ادغام ها شکست می خورند.
این نکات به شما کمک می کنند تا از این فرصت طلایی بهره مند شوید :
1 . یک استراتژی گیرا را تدوین کنید.
در قبال بعضی، هرج و مرجها، برخی از بهترین کارمندان رقیب شما در اختیار شما خواهند بود. اگر شما سریع عمل کنید تا یک استراتژی استخدامی را تدوین نمایید، سازمان خود را تقویت و رقبایتان را تضعیف خواهید کرد.
2 . حرکت هایی رو به جلو انجام دهید.
وقتی رقبای شما مشغول کار بر روی جزییات ادغام هستند، تمرکزشان را از دست می دهند. از این « پنجره فرصت »، برای پیشرفت و تغییرات داخلی که جایگاه شما در بازار را تقویت می کند، استفاده نمایید. به علاوه، از طریق ورود به سرمایه گذاری های مشترک، توافقها و ائتلاف های استراتژیک، از منابع بیرونی مختلف استفاده کنید. ممکن است به این نتیجه برسید که یکی از مهم ترین حرکت های شما می تواند پیگیری فرصت های ادغام و اکتساب توسط خودتان باشید.
3 . یک استراتژی کلی را تدوین کنید.
فراموش نکنید که جهان کسب و کار بیش از حد برای یک استراتژی منفرد پیچیده است. یک استراتژی کلی و انعطاف پذیر را تدوین کنید که می تواند به نفع تمامی فرصت هایی باشد که ممکن است به طور ناگهانی در اختیار شما قرار بگیرند.
3 . چهار گام برای صحبت کردن همچون یک مدیر
اگر مرتباً به نتایج خوبی دست می یابید، این بدان معنا است که شما رهبری به شدت تاثیرگذار و با نفوذ هستید.
یکی از علایم توانمندی شما آن است که گفتگوهای شما در مسیری قابل پیش بینی هستند که به نتایجی مطلوب رهنمون می شوند.
بر عکس، گفتگوهای معمولی به ندرت پیش می روند. بدتر اینکه، آنها بر مبنای احساسات یا سوء تفاهم ها، استدلال های نادرست، تضادهای شخصیتی و اهداف نامفهوم هستند.
اکثر ما به طور طبیعی توان بالایی برای برقراری ارتباط نداریم اما همة ما می توانیم این خصلت را توسعه دهیم.
در اینجا، چهار گام را برشمرده ایم که به شما کمک می کنند تا گفتگوهایی قوی را برنامه ریزی کنید :
گام 1 : برای توسعة برنامة کارتان، مهم است که به برنامه های دیگران نیز توجه کنید.
رهبران دارای تاثیر بالا، پیوندی احساسی برقرار می کنند که دیگران را قادر می سازند آزادانه اظهار نظر کرده و دیدگاه هایشان را با دیگران در میان بگذارند.
گام 2. معمولاً، افراد خیلی سریع از حقایق نتیجه گرفته و اظهار نظر می کنند.
اما با ایجاد یک پیوند احساسی، رهبران دارای تاثیرگذاری بالا، این امکان را برای همگان به وجود می آورند که از طریق تبادلاتشان، واقعیت ها و حقایق را به درستی درک کنند. در نتیجه، چنین گفتگوهایی می توانند به طرح ها و دیدگاه های جدیدی رهنمون شوند.
گام 3. کمی زمان صرف کنید و جایگزین های بهتری را در نظر بگیرید.
در بهترین گفتگوها، «رهبر» و «پیرو» باید از عقاید یکدیگر درس گرفته و نگرش ها و احتمالاتی جدیدتر و عمیق تر را تدوین نمایند.
گام 4. این آخرین نکته در گفتگوها است: به تعهدی متقابل در مورد اقدامات دست یافته و آن را تأیید نمایید.
بدون چنین تأییدی، شرکت کنندگان در گفتگوها فکر خواهند کرد که همگان با اقدامات اعلام شده موافق هستند، این در حالی است که همیشه چنین نیست. دلیل دیگر برای مطمئن شدن از این که همة شرکت کنندگان موافق هستند، آن است که اقدامات پیشنهادی را به خوبی روشن نماییم. این امر باعث افزایش احساس تعهد افراد می گردد.
4 . سه روش برای جلوگیری از تعدیل کارکنان
یک عامل کلیدی در حفظ کارکنان در شرکت، آن است که آنها سازمان خود را «احساس کنند.»
مثلاً، راجر مک آلیستر که مالک یک شرکت تولید تجهیزات عمرانی است، هرگز کارکنانش را تعدیل نمی کند. کارمندان از حس وفاداری بسیار بالایی نسبت به سازمان خود و یکدیگر برخوردارند.
روش های سادة انجام چنین کاری عبارتند از :
1 . سهيم در سود.
کارکنان و تکنسین های خدماتی در یک طرح، در سود شرکت سهيم هستند. اين اقدام باعث می شود آنها در زمان بازنشستگی معادل 700 هزار دلار پول دریافت کنند.
2 . جشن ها.
هر ساله کارکنان، سالگرد کاری خود را با صرف کیک و دریافت 100 دلار پاداش در ازای هر سال کاری که برای شرکت انجام داده اند، دریافت می کنند. فرزندان کارمندان نیز تشویق می شوند. دو بار در سال، آنها فرصت دارند تا 50 دلار اوراق قرضه برای پس انداز، دریافت دارند.
3 . تیم سازی.
هر جمعه، شغل کارمندان به صورتی چرخشی عوض می شود. فرد فعال در واحد قطعات، به تکنسین خدمات تبدیل می شود و بالعکس. این امر میزان ارتباطات آنها را بالا می برد و باعث می شود که کار تیمی در کل سازمان تقویت شود.
یک جمله، یک درس :
نه هر چيزي كه قابل شمارش است ارزشمند است و نه هر چيز ارزشمندي قابل شمارش است . البرت انيشتن
مراقب هزينه هاي كوچك باش، يك ترك كوچك مي تواند يك كشتي بزرگ را غرق كند . بنجامين فرانكلين
غالبا فكر ميكنم كه شب زنده تر و رنگارنگ تر از روز است . ونسان گوك
دانش واقعي دانستن ميزان ندانسته ها است . كنفوسيوس
خوش بين در هر خطري، فرصت مي بيند و بدبين در هر فرصتي، خطر . وينستون چرچيل
مغز اندامي اعجاب انگيز است . اين اندام كارش را زماني شروع ميكند كه شما در صبح از خواب بر مي خيزيد و تا زماني كه وارد دفترتان شويد ، از حركت باز نمي ايستد. رابرت فراست
همیشه یک دفترچه یادداشت و یک مداد روی میز و کنار تختت داشته باش . گاهی اوقات افکاری که میلیون ها دلار ارزش دارد ،ساعت سه نیمه شب به ذهن انسان می رسند . جکسون براون
برای اطلاعات بیشتر به مقالات ذیل مراجعه نمایید :
4 . اهمیت کنترل خشم در کارکنان و مدیران | روشهای کاهش عصبانیت کارکنان
5 . آموزه هایی از مدیریت ، مدیران در جهان | یادگیری مدام، مدیریت بحران ، اکتسابی موفق ،
6 . چگونه می توان ، اعتماد و وفاداری کارکنان را در محیط کسب و کار تقویت کرد ؟ | راهکارهای عملی برای اجرا